Leuk, ik begin een B & B !

Een mooie kamer over?  

Dan is het niet eens zo'n gek idee om een Bed & Breakfast te beginnen. Het lijkt de manier om op een makkelijke manier geld te verdienen. Maar de werkelijkheid is toch net even anders. Ik ben al een huismus, nou moest ik nog vlijtig worden ook.  
Lakens wassen, stofzuigen, ligbad, wastafels, inloopdouches en wc's schoonmaken, allemaal eeenig om te doen, mijn grootste hobby, not !!!  Zelfs de richeltjes moesten eraan geloven en de spinnen zijn naar buiten verbannen. 

Als ik iets doe, dan doe ik het goed en niet half ! En ik lever hoge kwaliteit, dat werpt zijn vruchten af. 

Op 1 januari ben ik van start gegaan, zonder gespannen verwachtingen en met de nodige bedenkingen, maar ach, wie niet waagt die niet wint.  Eerst heb ik wat praktische stappen genomen, ben naar de Kamer van Koophandel gegaan en heb een bankrekening geopend, en ik ben vanaf 0 begonnen. Iedere gast die ik intussen heb ontvangen heeft mee geïnvesteerd in wat ik nu heb, een goed lopende B & B voor toeristen, zakenmensen en feestgangers en familiebezoekers. Ik probeer van tevoren via het Internet achtergrondinformatie van mijn gasten te vinden. Dit geeft een goed idee wie je kunt verwachten. En gelijk ook gespreksstof wanneer men eenmaal is gearriveerd. Persoonlijk contact is iets wat gasten in een hotel niet, maar in een B & B juist wel treffen; daarin ligt mijn onderscheidend vermogen. Heb ik een succesformule? Niet echt. Ik doe gewoon wat ik leuk vind. Mensen ontvangen en ontzorgen. 

Ik kan nu terugkijken op 6 boeiende maanden. Op beginnersfouten. Op een leerzame en soms hectische periode, waarbij mijn gezin meer dan eens tegen mijn rood aangelopen hoofd heeft aan moeten kijken, wanneer ik de vloeren op het laatste moment nog aan het zuigen of dweilen was. Mijn huis is nog nooit zo opgeruimd geweest! Er kwamen boekingen...en annuleringen.. Er kwamen gasten... en recensies.  Ik leerde flexibel omgaan met offertes. Ik spreek steeds makkelijker Frans en Duits, maar eigenlijk is de voertaal Engels. Af en toe praat ik Engels met Nederlanders, als ik nog in deze denktrant zit. Weird.


En de kinderen hebben geleerd attent te zijn op buitenlandse telefoontjes. De badkamers kunnen ieder moment spic & span aan de gasten worden vergeven, normaliter laten zij hun badhanddoeken en tandenborstels overal slingeren, totdat zij ineens stapels in hun kamers terugvinden van dat wat zij in de badkamer waren vergeten op te pakken en in de was te gooien...

Maar het is reuze goed gegaan, iedereen paste zich makkelijk aan en mijn gasten hebben nooit geklaagd over rotzooi of geluiden van het gezin, iedereen slaapt als een roos!

Over rozen gesproken..  Ik heb mijn achtertuin van Oerwoud naar Lustoord omgetoverd, er is zelfs ruimte gemaakt voor een een picknicktafel, te midden van geurende rozen en druivenranken en mijn vijgenboom! Vanuit de hangmat heb ik een prachtig uitzicht op witte kiezels en ornamentjes. Kan ik lekker wegdromen over de plannen die ik allemaal nog heb.

Had ik deze stap niet eerder moeten zetten? De mogelijkheid was er wel maar ik moest wat hindernissen nemen om zover te komen. Maar ik kijk nu terug op een supergezellig halfjaar en vele leuke interessante gasten. Ik hoop dat nog veel mensen mijn B & B zullen bezoeken en dat dit avontuur nog lang niet voorbij is. 


Zonnige groeten uit Rotterdam !









Geen opmerkingen:

Een reactie posten